وکیل پایه یک دادگستری

سعید قاسمی ونجانی

وکیل پایه یک دادگستری

سعید قاسمی ونجانی

مهرالمثل و ارش البکاره زن

مهرالمثل مهریه ای است که در مواردی پرداخت میشود که زن به عقد دائم مردی بدون تعیین مهریه درآید یا مهریه تعیین شده مالیت(ارزش اقتصادی)  نداشته باشد و یا باطل باشد و رابطه زناشویی نیز انجام شده باشد یا اینکه مردی بدون رابطه زوجیت با زنی با اکراه (به زور) رابطه جنسی برقرار نماید در اینصورت به زن مهرالمثل پرداخت میشود یعنی مهریه ای که در عرف جامعه برای زنان هم شأن وی تعیین میگردد.

ارش البکاره مربوط به جایی است پرده بکارت دختری توسط 

 دیگری زایل شده باشد در این صورت به وی با حکم دادگاه ارش (خسارت) پرداخته میشود.

حال سوال این است آیا مهرالمثل و ارش البکاره قابل جمع است یعنی هر دو باید پرداخت شود یا با پرداخت مهرالمثل دیگر نیازی به پرداخت ارش البکاره نیست؟

ماده 231 قانون مجازات اسلامی بیان میدارد«در موارد زنای به عنف و در حکم آن، در صورتی که زن باکره باشد مرتکب علاوه بر مجازات مقرر به پرداخت ارش‌البکاره و مهرالمثل نیز محکوم می‌شود و درصورتی که باکره نباشد، فقط به مجازات و پرداخت مهرالمثل محکوم می‌گردد.» و ماده 658 نیز مقرر میکند« هرگاه ازاله بکارت غیرهمسر با مقاربت یا به هر وسیله دیگری و بدون رضایت صورت گرفته باشد موجب ضمان مهرالمثل است.
تبصره 1- هرگاه ازاله بکارت با مقاربت و با رضایت انجام گرفته باشد چیزی ثابت نیست.
تبصره 2- رضایت دختر نابالغ یا مجنون یا مکرَهی که رضایت واقعی به زنا نداشته در حکم عدم رضایت است.»

در این خصوص نظرات متفاوتی ارائه شده است بنظر اینجانب با عنایت به مواد 231 و 658 قانون مجازات اسلامی و با جمع آن دو می توان چنین اظهارنظر کرد که در صورتی که بدون رابطه زوجیت با دختر باکره ای به زور (به عنف) رابطه جنسی برقرار شود و بکارت وی زایل شود مرتکب(مجرم)، به پرداخت هم مهرالمثل و هم ارش البکاره محکوم میشود و در صورتی که بدون زور باشد ولی در عین حال همراه با رضایت دختر باکره نباشد در این صورت صرفا مهرالمثل پرداخت خواهد شد.

-

برای تماس با وکیل به صفحه نخست وبسایت مراجعه و یا با شماره های زیر تماس حاصل کنید

همراه 09124284550

دفتر (عصر روزهای زوج) : 88893739

نظرات 1 + ارسال نظر
سهیلا یکشنبه 2 مهر 1396 ساعت 01:00

با عرض سلام و خسته نباشید
بنده و خواهرهایم مغازه ای از پدرمان به إرث رسید در زمان ناخوشی پدر شاگرد پدرمان کارها را انجام می داد و بعضا به او چک سفید برای انجام کارهایش می داد بیست سال و أندی از ان زمان می گزرد او به ما در مورد بیمه شکایت کرده ایا می تواند چکهای سفید را علیه خودمان بکار ببرد و انها را نقد کند مشکل بیمه را حل کرده ایم در مورد چکهای سفید می ترسیم ما را به دردسر بیاندازد می خواهیم قبل از اینکه کاری کند کاری انجام دهیم چه کنیم با سپاس

باسلام
ظاهر سوال شما بیانگر آن است که پدرتان چک های سفید امضا در اختیار کارگر مغازه قرار داده است اگر مشخصات چک یا چک ها را دارید و مطمئن هستید که نزد کارگر مذکور است طی اظهارنامه ای مراتب امانی بودن را تذکر و استرداد آنها را بخواهید.
توجه فرمائید که بابررسی دقیق موضوع و ترجیحا با مشورت انجام دهید که اظهارات شما در آتیه علیه خودتان استفاده نگردد. موفق باشید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد